Daddelvin. Vin av dadler

More
13 years 10 months ago #544 by magne
Mengde: 5 kg.
Sukker pr. kg. ca 500 g.
Syre pr. kg lite, ant. ca 10 g.
Tid for massegjæring 4-5 dager
Pectolase 2.5 g.
Bentonite Ja
Sitronsyre 150-250 g

Dadler er et klassisk hetvinsråstoff som gir vin av portvin, sherry, madeira type.

Jeg har tidligere fått en del vinkrystaller i daddelvin, jeg vil derfor anbefale at ballongen får stå kjølig i 2-3 uker etter at vinen er klar, før den tappes på flasker.

Les litt om syreinnhold i daddelvin, før du går videre. Jeg liker god "snerp" i søt hetvin og har tidligere anbefalt 250 g. syre i daddelvin, men har kommet fram til at det er en ide og begynne lavere, (100-150 g. ) og heller smake seg fram.

Oppskrift med dadler

3,5 kg. dadler
1 kg rosiner
1 kg. sukker
17 l. vann
70 g. sitronsyre

Ta ut steinene, riv samtidig dadlen litt opp (i 2 eller 4 biter)

Hakk rosinene 10 sek i en kjøkkenmaskin. Ha dadler og rosiner i en gryte, og tilsett kokende vann slik at de dekkes og vel så det. (ca 3 l.) Legg på lokk og la det stå å svelle i en times tid.

Ha dadlene over i et gjæringskar og mos dem litt med en potetstapper, tresleiv e.l.

Hell over 14 l. kokende vann som du har løst opp 1 kg. sukker i. Rør i massen hver halvtime, mens det står og avkjøles. Når massen er avkjølt tilsetter du sitronsye, vinenzyme, gjær og gjærnæring. La det stå å gjære i 4-5 dager før du siler ifra.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.293 seconds
Powered by Kunena Forum