Solbærvin. Vin av solbær

More
13 years 9 months ago #561 by magne
Mengde: 10 kg.
Sukker pr. kg. ca 60 g.
Syre pr. kg 20 g.
Tid for massegjæring 4 dager.
Pectolase 5 g.
Bentonite Ja
Sitronsyre Nei.

Solbær er veldig likt rips i sukker og syreinnhold, og også "konsistensen" og behandlingen av bærene har mye felles, men smaken er selvfølgelig helt anderledes.

Personlig har jeg lite til overs for ren solbærvin, og vil anbefale en blanding med 25% solbær og 75% rips. Se da ripsoppskriften, og erstatt en del av ripsen med solbær, samme framgangsmåte. Brukes solbær alene passer det best til hetvin.

Oppskrifter med solbær

Fra en bruker har jeg fått tilsendt en oppskrift på solbærvin som er veldig "sparsommelig" bærene gjærer med lenge, og det trekkes ut mye smak utav hvert enkelt bær. Oppskrift

Standardoppskrift
10 kg. Solbær
12 l. vann
2.4 kg. sukker

Rens bærene for blader, skadde og innskrumpete bær og annet rask, stilkene kan godt følge med, men det er ikke noe minus om disse også fjernes. Vask bærene. Solbær kan godt fryses les om fordelene.

Ha bærene i et gjæringskar og kok opp 12 liter vann og 2.4 kg.sukker. Hell det kokende vannet over og vent til det er avkjølt til 25 grader før pectolase og gjær/gjærnæring tilsettes. La det stå å gjære i 4 dager.
Sil massen ifra.

Dersom du bare bruker solbær, vil jeg anbefale at du lager en søt og sterk hetvin, som blir nesten som en likør. Se hvordan du maksimerer alkoholinnholdet. Tilsett gjerne etpar helflasker 60% i tillegg og smak deg fram til ønsket oechselgrad, 35 er et godt utgangspunkt.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.318 seconds
Powered by Kunena Forum