Multevin. Lag vin av multe

More
13 years 10 months ago #551 by magne
Mengde: 12 kg.
Sukker pr. kg. ukjent
Syre pr. kg ukjent
Tid for massegjæring 3 dager
Pectolase 2.5 g.
Bentonite Ja
Sitronsyre usikker prøv med 30 g. og smak til etter at den er ferdig.
Annet Jeg tror multer er konserverende. Sett derfor en forsats

Jeg har personlig null erfaring med multevin, men har satt isammen en oppskrift "Vinlegning" av Erik Østling, og danske notater med ukjent opphav. Ifølge begge disse oppskriftene bør multer blandes p.g.a. at vinen ellers vil få veldig sterk bærsmak. I de to oppskriftene jeg har er fiken og rosiner brukt.

Oppskrifter med Multer

4 kg. multer
1 kg. rosiner
2 kg. fiken
1750 g. sukker
16 l. vann
100 g. sitronsyre

Kok opp 3 liter vann og 1750 g. sukker. Ha rosinene oppi og legg på lokk. La det stå å svelle til blandingen holder ca 50 grader. Bruk en "potetstapper", og knus rosinene. La det stå til blandingen holder 30 grader. Tilsett sitronsyre, pectolase og gjærnæring. Ha det på en ballong og tilsett 7 liter vann. Sjekk at temperaturen holder 18-25 grader, tilsett gjæren. La dette stå å gjære i 2-3 døgn.

Kok opp 6 liter vann. Knus multene og ha dem i vannet. Skjær fiken i strimler og tilsett den (fiken skal ikke i kokende vann, da slimer den seg, vent derfor til vannet holder ca. 75 grader før den tilsettes). Kjøl ned til 25 grader, og ha det på ballongen med rosinsats og la det stå å gjære i 2-3 døgn til. Sil massen ifra.

Oppskrift 2:
4 kg. multer
4 kg. rosiner
1 kg. sukker
16 l. vann
75 g. sitronsyre

Kok opp 8 liter vann og 1 kg. sukker. Ha rosinene oppi og legg på lokk. La det stå å¨svelle til blandingen holder ca 50 grader. Bruk en "potetstapper", og knus rosinene. La det stå til blandingen holder 30 grader. Tilsett sitronsyre, pectolase og gjærnæring. Ha det på en ballong og tilsett 4 liter vann. Sjekk at temperaturen holder 18-25 grader, tilsett gjæren. La dette stå å gjære i 2-3 døgn.

Kok opp 4 liter vann. Knus multene og ha dem i vannet. Kjøl ned til 25 grader, og ha det på ballongen med rosinsats og la det stå å gjære i 2-3 døgn til. Sil massen ifra.

Fortsett til bordvin eller hetvin

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.277 seconds
Powered by Kunena Forum