Fikenvin. Vin av Fiken

More
13 years 10 months ago #546 by magne
Fikenvin. Vin av Fiken was created by magne
Mengde: 4-5 kg.
Sukker pr. kg. 450 g.
Syre pr. kg ca 10 g.
Tid for massegjæring 3 dager
Pectolase 2.5 g.
Bentonite Ja
Sitronsyre 100-150 g
Annet Fiken skal ikke skåldes med kokende vann, da utskiller den slim. Vannet den overhelles med bør ikke holde mer enn 80 grader.

Fiken er et klassisk hetvinsråstoff som gir vin av portvin, sherry, madeira type.

Et gammel og godt råd er å blande inn litt maltekstrakt (ca 10 g. pr. liter) i fikenvin, det gir en sherryliknende smak.

Jeg har fått en del vinkrystaller i fikenvin, jeg vil derfor anbefale at ballongen får stå kjølig i 2-3 uker etter at vinen er klar, før den tappes på flasker.

Les litt om syreinnhold i fikenvin, før du går videre. Jeg liker god "snerp" i søt hetvin og har tidligere anbefalt 250 g. syre i fikenvin, men har kommet fram til at det er en ide og begynne lavere, (100-150 g. ) og heller smake seg fram.

Oppskrift med fiken
4 kg. fiken
200 g. maltekstrakt
1 kg. sukker
17 l. vann
100-150 g. syre

Vask fiken i lunkent vann, la den renne av seg, og del hver fiken i 2 eller 4 alt etter størrelsen.
Ha dem i en stamp/balje og tilsett 16 l. vann som holder 75 grader, tilsatt 1 kg. sukker. Løs opp maltekstrakten i 1 l. kokende vann og tilsett det. Vent til det er avkjølt og tilsett sitronsye, vinenzyme, gjær og gjærnæring. La det stå å gjære i 3-4 dager før du siler fiken ifra.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.262 seconds
Powered by Kunena Forum